اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 33315
1399/05/11 - 11:15
چگونه متابولیسم روی بلوغ سلول های اندوتلیالی مشتق از سلول های iPS تاثیر می گذارد

ویژگی یابی و تایید سلول های اندوتلیالی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(hiPSC-ECs) شواهدی را برای شبیه سازی بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیک حیاتی ارائه کرده است، اما به دلایلی مانند عدم تشکیل اجسام ویبل-پالاد (Weibel-Palade bodies)، این سلول های اندوتلیالی از عملکرد کامل و بالغی برخوردار نیستند.

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، اجسام ویبل-پالاد (Weibel-Palade bodies) یا WPBs، اندامک های ترشحی مختص سلول های اندوتلیالی هستند که حاوی فاکتور ون ویلبراند و انواع سایر پروتئین هایی هستند که در التهاب، رگزایی و ترمیم بافت مشارکت می کنند.

تحقیقات گسترده نشان داده است که قرار گرفتن در معرض تنش برشی(shear stress)، بیان فاکتور Klf2 و برهمکنش بین پری سیت ها می تواند در فعالیت و بلوغ سلول های اندوتلیالی نقش داشته باشد و در مطالعه جدید صورت گرفته در دانشگاه لیدن هلند نیز محققین اثر این فاکتور در تشکیل WPBs در سلول های hiPSCs-ECs را بررسی کردند. آن ها نشان دادند که یک پروفایل متابولیکی ناخواسته و یک افزایش pH درون سلولی ناشی از متابولیسم منجر به عدم تشکیل WPBs در سلول های اندوتلیالی مشتق از iPSCs می شود و پایین آوردن pH می تواند بلوغ این سلول ها را القا کرده و موجب تقویت پتانسیل بازسازی کنندگی آن ها شود.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved